Versnel bouwplannen door eenvoudiger procedures

1000036753.jpgdonderdag 24 oktober 2024 23:27

Nu de woningnood in Haarlem onverminderd hoog is wil de ChristenUnie dat er meer gebouwd wordt in Haarlem. Momenteel liggen veel kleine bouwplannen stil omdat voorrang wordt gegeven aan grote bouwplannen. Die kleine bouwplannen kunnen alsnog van de grond komen als procedures eenvoudiger worden. Helaas kregen twee moties om dat te bereiken geen meerderheid in de Gemeenteraad.

De eerste motie vroeg om een vereenvoudigd proces vast te stellen voor kleine bouwplannen. De Gemeenteraad heeft recent zo'n proces al goedgekeurd voor enkele grotere bouwplannen. Een meerderheid wil echter de resultaten afwachten voordat de eenvoudiger procedure ook voor kleinere plannen gaat gelden.

De tweede motie vroeg aandacht voor projecten die niet voldoen aan de gemeentelijke beleidskaders. Deze worden nu al snel opzij geschoven. Raadslid Frank Visser: "Ik ken vrijwel geen enkele project dat volledig aan de beleidskaders voldoet. Juist bij binnenstedelijk bouwen zijn soms lastige afwegingen nodig. Dan moet je projecten niet direct afwijzen maar met de Gemeenteraad bespreken welke ruimte er is om projecten eventueel alsnog goed te keuren. Helaas wilde een meerderheid dit ook niet doen. Frustrerend voor initiatiefnemers die graag aan de slag willen en juist hopen op een gemeente die meedenkt in plaats van simpel plannen afwijzen.. De ChristenUnie wil dat de gemeente van een "nee tenzij" overstapt op een "ja, mits" houding. Een voorbeeld is het bouwplan in het voormalige pand van Pre Wonen aan de Delftlaan. Hier kunnen prima enkele tientallen woningen voor starters komen. De gemeente wil echter niet meewerken vanwege de parkeernormen. Maar hoe wil je hier ooit extra parkeerplaatsen maken?"

M O T I E vreemd aan de orde van de dag 

Versnellen van kleine bouwplannen

Ingediend in de raadsvergadering van 24 oktober 2024.

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • Door capaciteitstekort bij het personeel en de grote opgaven van de stad veel aanvragen voor bouwprojecten momenteel niet kunnen worden behandeld;
  • De gemeente daarom prioriteert door focus op ontwikkelzones en focus op grotere plannen die veel woningen opleveren;
  • In 2021 17 kleine woningbouwplannen voor lange tijd in de wacht zijn gezet waaronder 8 projecten in Haarlem-Noord;
  • De Raad 26 september 2024 de Startnotitie ‘Stimulering sociale woningbouw buiten de prioritaire zones’ heeft vastgesteld;
  • Met dit besluit 7 belangrijke woningbouwprojecten voor de Haarlemse woningbouwcorporaties buiten de prioritaire ontwikkelzones worden versneld en hierdoor 440 woningen worden gerealiseerd;
  • Deze versnelling wordt bereikt door een vereenvoudigd proces te volgen waarin de corporaties werken op basis van een ambtelijke kadernotitie met de uitgangspunten en er door de gemeente geen programma van Eisen voor de Leefomgeving (PvEL) wordt opgesteld waardoor ook proceduretijd in college en Raad wordt bespaard;
  • De gemeenteraad daarnaast voor 1 project heeft afgezien van haar adviesrecht bij een buitenplanse omgevingsplanactiviteit;
  • Bij de versnelling waarborgen zijn ingebouwd op een zorgvuldig participatieproces behoud van kwaliteit en duurzaamheid en de Raad bij de meeste projecten ook het laatste woord houdt in de ruimtelijke procedure;

We overwegen dat:

  • De woningnood in Haarlem onverminderd hoog is, en het daarom onwenselijk is dat bouwplannen niet in behandeling worden genomen;
  • Het niet in behandeling nemen van bouwplannen zorgt voor hoge kosten voor de initiatiefnemers wat invloed heeft op de financiële haalbaarheid van gemeentelijke doelen zoals verduurzaming en de 40-40-20 afspraak op de betreffende percelen;
  • Er ook een fatsoensgrens is voor de termijn dat je initiatiefnemers kunt laten wachten. Bij andere gemeentelijke diensten waaronder de uiteindelijke afhandeling van de aanvraag voor een omgevingsvergunning niet voor niets wettelijke termijnen gelden;
  • Daarom creatief moet worden gekeken hoe dergelijke projecten toch van de grond kunnen komen;
  • Een oplossing mogelijk is door versnellingen zoals bij de 7 woningbouwprojecten voor de corporaties ook toe te passen bij bouwplannen van andere initiatiefnemers;
  • Hierdoor ook versnelling kan worden bereikt in andere segmenten van de woningmarkt zoals sociale koop en middeldure huur en koop waar de nood net zo hoog is als in de sociale huur;

We vragen het college om:

  • Voor 1 maart 2025 mogelijkheden te onderzoeken voor versnelling van kansrijke bouwplannen die nu op de plank liggen bijvoorbeeld door een proces analoog aan de vastgestelde Startnotitie ‘Stimulering sociale woningbouw buiten de prioritaire zones’;
  • De Raad jaarlijks te informeren over de ontwikkeling van de wachtlijst en wachtduur van bouwplannen;

En gaat over tot de orde van de dag.

De volgende leden dienen deze motie vreemd aan de orde van de dag in: 

M O T I E vreemd aan de orde van de dag 

Doorbreek impasses rond beleidskaders in de woningcrisis
(en breng de Raad als opsteller van de beleidskaders in positie)

Ingediend in de raadsvergadering van 24 oktober 2024.

De indieners stellen de raad voor om het volgende besluit te nemen: 

We stellen vast dat:

  • Bouwplannen worden getoetst aan het omgevingsplan en beleidskaders die door de Raad zijn vastgesteld;
  • Veel plannen niet direct voldoen aan de beleidskaders, wat leidt tot aanpassingen vóór de vergunningaanvraag;
  • Er geen proces is voor situaties waarin bouwplannen, ondanks aanpassingen, niet volledig kunnen voldoen aan alle beleidskaders;
  • Voor afwijkingen van het omgevingsplan een "verklaring van geen bedenkingen" mogelijk is, maar zo’n route ontbreekt voor beleidskaders;
  • Het gevolg hiervan is dat de Raad onvoldoende wordt betrokken bij afwijkingen van beleidskaders en niet de ruimte heeft om beleidskaders aan te passen of afwijkingen toe te staan;

We overwegen dat:

  • De woningnood in Haarlem zeer hoog is;
  • Het belangrijk is dat de gemeente maximaal zoekt naar wat mogelijk is, in plaats van zich te focussen op belemmeringen;
  • Beleidskaders essentieel blijven, maar hier in specifieke situaties gemotiveerd van afgeweken moet kunnen worden, bijvoorbeeld omdat de uitvoering onrealistisch is, ongewenste effecten heeft of het algemeen belang zwaarder weegt;
  • Door het ontbreken van een proces voor afwijkingen van beleidskaders de Raad onvoldoende in positie is om kaders aan te passen of het college ruimte te geven om af te wijken;

We vragen het college om:

De Raad periodiek te informeren over bouwplannen die niet zijn of worden goedgekeurd vanwege beleidskaders, waarbij initiatiefnemers van mening zijn dat er gegronde redenen zijn om af te wijken van deze kaders;

En gaat over tot de orde van de dag.

De volgende leden dienen deze motie vreemd aan de orde van de dag in: 

« Terug